søndag den 3. maj 2015

Vertikale tomater



Så fik jeg endelig konstrueret mit tomat træ. Sidste år lagde jeg mærke til at mine cherrytomater ikke blev særlig høje og rodnettet var heller ikke så stort, så jeg tænkte. at dette måtte kunne udnyttes. En dag så jeg et stativ med 4 hænge ampler med petunias og ideen om at dyrke tomater vertikalt blev født.


Opdatering: Ideen om de vertikale tomater holdt ok, men syntes de fyldte temmelig meget og amplerne skulle vandes ofte. Næste år bliver de hængt i loftet af drivhuset pga. pladsmangel med en form for DIY vandforsyning. 


Jeg fik fat i nogle lette plastik ampler og har plantet 2 cherry tomatplanter i hver, dog knækkede den ene undervejs, så i alt er det 13 tomatplanter. De fleste af sorterne er egnet til krukker og ampler og bliver ikke så store, men de to i siderne øverst oppe skulle falde meget ud over siderne med store klaser, nu må vi se hvordan det bliver.

Jeg syntes det er en lidt sjov og anderledes måde at udnytte pladsen i drivhuset som udover denne tomat konstruktion kommer til at indeholde 8 almindelig tomatplanter, 2 agurkeplanter, 10 peberplanter, 7 chiliplanter, to spande med søde kartofler og nogle krydderier.

Er spændt på hvordan det kommer til at se ud når det forhåbentlig vælter frem med røde, orange og gule cherrytomater, det bliver som at have et lille juletræ i drivhuset:)