torsdag den 19. marts 2015

Endelig spirer de søde kartofler

Så er der gang i spirerne, se lige mine søde kartofler.Indtil videre er der 8 spirer, så nu håber jeg bare at der kommer nogle flere for jeg skulle gerne op på 14 stk. for at udfører mit eksperiment.

Jeg forspirer min kartofler på 3 forskellige måde for, at se hvilken metode der er bedst. Indtil videre ser det ud til at det kun er dem i vand er dem der spirer, dem i jord har jeg måtte kassere. 

 

Metode2:

Denne metode, hvor en overskåret sød kartoffel bliver sat i vand, ser ud til at være den mest sikre og den der giver hurtigst afkast. I denne metode har jeg lavet to forsøg.


Forsøg 1
Dette forsøg går ud på at lade bunden af en overskåret kartoffel hvile i vand ved hjælp af nogle tandstikker, denne metode var den første til at spire. Og som man kan se på billedet har denne metode lavet en masse lange rødder.



Forsøg 2
Det andet forsøg, hvor en overskåret kartoffel bliver sat i en lille skål med vand, ser også ud til at være en sikker metode, denne metode har dog ikke slået rødder men som man kan se laver den altså spire alligevel.




Metode 1:

Her er der endnu ikke kommet nogle spirer, dog ser det ud til at der er mulighed for at komme flest.

Jeg startede oprindeligt med 3 på denne måde, den ene som ikke var vasket ren for spirer hæmmende middel blev ret hurtig muggen og måtte kasseres. Den anden af de kartofler som var blevet vasket grundigt blev pludselig helt opløst i den ene side (tror, den har fået for meget vand), men den i midten ser ud til at trives fint og som man kan ane, ser det ud til, at den meget snart kunne byde på en masse spirer, der er i hvert fald godt med små knopper på overfladen.

Øv øv, mine tre søde kartofler som var sat til forspiring i jord er alle gået bort grundet råd, så denne metode har desværre ikke givet nogle spire.