fredag den 13. marts 2015

Dahlia fra frø

Dahlia fra frø, sået for 2 uger siden


Det er egentlig ikke fordi Dahlia knolde er så dyre, men hvis man gerne vil have mange, så kan det godt blive en lidt dyr omgang. Ud fra hvad jeg kan læse mig til, så skulle planter fra frø blive lige så store og frodige som dem fra knolde. Og ikke nok med det, så danner planter fra frø knolde i løbet af en sæson, som man så kan grave op og vinteropbevarer.


Jeg dyrker egentlig mine Dahlia i krukker, så i teorien er det bare at vinter opbevarer disse, men tænker at det med tiden kan komme til at fylde rigtig meget.

Derfor har jeg kastet mig ud i forsøget om at dyrke fra frø og så sammenligne med dem jeg har fra knolde. Hvis planterne fra frø bliver lige så store og frodige som dem fra knolde, vælger jeg nok for dovenskabens skyld, at dyrke fra frø end at grave op og vinteropbevarer.

Eksperiment
For at sammenligne planter fra henholdsvis knolde og frø, har jeg samme dag omplantet mine vinteropbevaret knolde, en ny knold købt på planteskolen samt sået 3 forskellige typer Dahlia fra frø. Mine frø har stort set alle spiret og de står nu med første rigtig sæt blade.

Nu er det bare at vente på, at alle Dahlia skal vokse sig store og sætte blomst, så jeg kan observere og sammenligne sommeren igennem. Er spændt på hvor store knolde dem fra frø når at sætte.