søndag den 12. juli 2015

Kvadratmeterhaven er en succes



Min kvadratmeterhave bugner af dejlige grønsager som simpelthen bare stortrives. I alle de år jeg har haft køkkenhave, har jeg aldrig før haft så stor succes med alle mine grøntsager. Selv min knoldselleri ser ud til at blive store.


Jeg har måske været en smule ivrig med mine spidskål og plantet 3 i hver kvadrat frem for de 2 som det anbefales, men de er alle blive til flotte store hoveder. Vi har allerede høstet det første og det var da bare fantastisk.

Det er helt vildt som planterne ser ud til at hygge sig med hinanden, jeg har aldrig før haft så mange krydderurter. Persillen på billedet har være 2 gange så stor og purløgene vokser næsten ind i himlen og er bare så tykke og saftige. Om det bedste ved det hele INGEN LUGNING.

Alt står så tæt at man slet ikke skal luge, det er jo fantastisk og der har næsten ingen dræbersnegler været, og dem som har forvildet sig derind har kun spist mine tagetes, som var plantet mellem grøntsagerne som "trap plant" der skulle lokke dem væk fra hovedafgrøderne.

Kålene har jeg også i fred, der er nogle enkelte agersnegle der nipper lidt på de yderste blade, men selve hovederne har jeg for mig selv.

Jeg har yderligere 2 bede men dem har jeg ikke lige fået taget billede af, det ene indeholder majs, ærter og bønner. Dette bed har det simpelthen også bare fantastisk, her har jeg dog måtte luge en smule blandt majsplanterne da de ikke står helt så tæt, men næste år vil jeg plante nogle bønner mellem som fylder lidt mere ud og samtidig klatre op af majsplanterne. Det ser ud til at der kommer majs, så jeg går og krydser fingre hver gang jeg går forbi dem. Samtidig får de et lille dask for at hjælpe med bestøvningen.

I det sidste bed som er hævet lidt over jorden har jeg haft salat i og det har desværre haft nogle få dræbersnegle. Jeg har måtte rive pluk salaten op da den var lidt gennemtæret og jeg ikke vil spise afgrøder hvor der har siddet dræbersnegle. Mine Iceberg salater har også haft besøg, men til gengæld ser det ud til at mine Romane salater har fået lov at være i fred. Næste år skal jeg have et snegle hegn rundt om salat bedet så jeg forhåbentlig kan få lov at beholde min salat i fred.

Jeg havde egentlig planer om at mit sidste bed som står i den modsatte ende af haven skulle have været et melon/græskar bed, dette har jeg valgt at droppe da den danske sommer ikke ligefrem har været så varm og solrig. Jeg har derfor besluttet at det fremover skal være en hvidløgsbed og så vil jeg forsøge mig med vertikal melon dyrkning hvis jeg en dag får et drivhus mere. Græskarrene har jeg til gengæld sat i spande på terrassen og de ser ud til måske at give en lille smule, men nu må vi se og det bliver til noget.

Men kvadratmeterenhaven kan klart anbefales og så er det helt vild så mange afgrøder der kan være på så lille en plads. Ud fra den succesrate jeg har haft kan jeg ikke andet end anbefale det til andre. Og der er allerede lagt i kakkelovnen til vintersåning.