mandag den 16. februar 2015

Liv i blåbærbuskene




I dag stak jeg lige hovedet ind i drivhuset, egentlig skulle jeg lige tjekke temperaturen, men så blev jeg mødt at 4 blåbær buske med knopper. Hold da op for et chok, den havde jeg ikke lige set komme.


Jeg havde godt læst at blåbær ikke er så meget for at stå koldt, derfor havde jeg i år valgt at overvintre dem i drivhuset. Det skal jeg lige love for, at de syntes godt om, de har ikke engang fået vand siden november, og nu står de med fine skud og nogle enkelte knopper er allerede sprunget ud.

Sidste sommer var der 2 af mine spande med blåbær der ikke havde det så godt, der kom ikke rigtig nye skud og jeg havde ikke de store forventninger til at de ville overleve, men de skulle da have en chance mere. Jeg skal lige love for at de er kommet efter, der er kommet nye skud med masser af knopper på og alle 4 planter er nu så store, at man skulle tro, de var nykøbte.


Jeg har altid mine blåbær stående i spande (40 liter) da jeg har hørt de godt kan lide at stå lidt kompakt. Det eneste der er anderledes er at de har overvintret i drivhuset. Jeg har stillet mine spande oven på en omvendt spand, så de ikke står direkte på den kolde jord.

Er du gal jeg glæder mig til at se den videre udvikling som sæsonen skrider frem. Håber på mange dejlige bær til sommer.

Her er et rigtig godt klip om blåbær dyrkning.