onsdag den 4. marts 2015

Køkkenhave på få kvadratmeter

Så er planen lagt for denne sæsons køkkenhave. Da jeg elsker at få mest muligt ud af næsten ingen ting, vil jeg i år dyrke ud fra princippet "square foot gardening" en såkaldt kvadratmeterhave.

Jeg har fire bede på hver 1x2 meter som hver er delt op i 18 felter og et på ½ x2 meter som er delt op i 12 felter.


Jeg er meget fascineret af, hvor meget man kan dyrke på, så få kvadratmeter. Nu bliver det spændende, at se om det bliver vellykket eller ej.

Her er hvad jeg skulle kunne forvente, at plante, ud fra kvadratmeter princippet:

Bed 1x2 meter

18 - Majs planter
09 - Klatre bønner
16 - Slik ærter
16 - alm. ærter
16 - sukkerærter
08 - Valske bønner
06 - porre



Bed 1x2 meter

48 - rød, lilla og gule gulerødder
09 - rødbeder
04 - knoldselleri
02 - bladselleri
03 - krydderurter
96 - gulerødder
09 - Pastinak
09 - Persillerod
09 - spinat


Bed 1x2 meter


04 - blomkål
02 - rødkål
04 - spidskål
04 - broccoli
06 - hvidkål




Bed 1x2 meter- Dyrkes vertikalt


06 - vandmeloner
06 - cantaloupe melon
02 - galia melon
02 - halloween græskar
01 - små græskar
01 - butternut squash, busk

Bed ½ x2 meter




18 - salat løg
32 - forårsløg
09 - rødbeder
16 - radiser
15 - salat hoveder
48 - pluk salat




Planen for drivhuset er lavet, men den bliver ikke helt til at illustrere, men den indebære en masse tomater både cherry og almindelige, peberplanter, chiliplanter, jordbær, basilikum og søde kartofler.

Som man kan se har jeg ikke kartofler med i mine bede, da de bliver dyrket vertikalt, i et såkaldt kartoffeltårn samt i spande.