søndag den 1. marts 2015

Min tropiske ananasdrøm

Jeg har længe gået og ønsket mig en ananas plante, jeg syntes de er så sjove og anderledes, og så kan man jo have dem indedøre om vinteren, da de gerne tager omkring to år før de kan høstes. Da der desværre kun kommer én frugt pr. plante og det tager så lang tid, er det bestemt ikke for udbyttet at den dyrkes.


Jeg tror min store drøm om en ananas plante stammer fra en rejse til Australien, her smagte jeg en ananas der lige var blevet høstet direkte fra planten, den var så fuld af smag at det ikke er til at drømme om. Normalt så bliver en ananas jo plukket umoden som så mange andre frugter, og ja med så meget andet, så er smagen altid bedre, jo kortere der er fra jord til bord. Med det sagt og efter en tur "down memory lane", har jeg kastet mig ud i min første ananasdrøm.

Jeg har et stykke tid nærstuderet mange youtube "have genier" fortælle samt vise, hvordan de med succes dyrker ananas fra en købt top, så nu skulle det altså være.

Processen er egentlig ret simpel, man køber en ananas med en pæn top, gerne en der ikke er alt for moden så toppen ser sund og grøn ud. Herefter vrider man toppen af, skærer forsigtigt det kød der sidder tilbage af så man lige kan ane rødderne, pas på ikke at skade de små rødder der allerede er synlige. Herefter skal toppen tørre et døgns tid for bagefter at sættes i et kop med vand. Det kan tage op til 3 uger før rødderne rigtig vokser frem. Mens toppen slog rødder skal den ikke stå i direkte sol, men skal stilles lyst og stuetemperatur. Husk at skifte vandet regelmæssigt.

Til sidst skal toppen sættes i et glas vand indtil den har fået nogle fine rødder. Derefter plantes den i en lidt stor potte og stilles lyst og lunt. Om sommeren kan den komme ud at stå på terrassen.

Ananas vokser opad, hvilket gør den til en både sjov og anderledes stueplante, dog bliver dens nederste blade, der hvor den vokser ud fra ret lange, men de kan sagtens trimmes uden at det skader planten. Er spændt på om min ananasdrøm vil lykkes.

Her er en rigtig god vejledning