onsdag den 29. juli 2015

Store saftige blåbær

Så lykkedes det endelig at få høstet nogle blåbær. De sidste par år har der ikke været så mange bær og dem som kom var meget små og forsvandt altid inden de var helt modne Jeg formoder de enten blev spist af fugle, blæst af eller bare ikke bar frugt, men i år var der stor gevinst.



Jeg har læst et sted at selvom blåbær godt tåler kulde, så har de ikke godt at direkte frost og det fik mig til at tænke over, at de fleste blåbær i USA kommer fra Californien og at de mest smagfulde herhjemme efter min mening er dem fra Argentina. Så derfor fik mine blåbær buske som står i store spande lov til at overvintre i drivhuset, som godt nok var koldt, men jorden blev ikke helt frossen og der var ingen sne på grenene. I foråret skrev jeg et indlæg om, at der virkelig var gang i blåbær buskene, og om det er det der har gjort det eller ej, så har jeg i hvert fald fået nogle dejlig store blåbær i år.

En anden ting jeg har gjort lidt anderledes er, at have dem stående i en lille krog af haven, hvor der fik lov at vokse lidt ukrudt og citronmelisse op foran for at de ikke skulle være helt så nemme for fuglene at finde.

Jeg er i hvert fald meget tilfreds og blåbær buskene står stadig med mange bær som blot venter på at modne. Og de kommer helt sikkert ind i drivhuset igen til efteråret.

Her er et billede af min blåbærbuske taget 16. februar i drivhuset.