søndag den 25. oktober 2015

Sød kartoffelhøst - en ren succes

Resultat af den ene kartoffelsæk

Så er kartoffelhøsten i hus og resultatet ser nogenlunde ud. De søde kartofler jeg plantede på friland i kartoffelsække gav et bedre resultat end dem der blev plantet i drivhuset i kartoffelsække.
Selve kartoflerne blev ikke så tykke som jeg havde håbet, men ca. 4-5 cm i diameter og omkring 20-30 cm lange. De minder lidt om pastinakker i formen, men den danske sommer lod også vente på sig.

Til sommer vil jeg prøve igen, for det er tydeligt at man sagtens kan dyrke søde kartofler på friland. Næste gang vil jeg ligeledes prøve at plante nogle i højbed under fiberdug i slutningen af april så de kan få en længere vægtsæson.

Jeg har altid troet at søde kartofler var en tropisk plante og kun kunne overleve i de tropiske egne, men mine kartofler har som nævnt haft det bedst på friland også selvom vi har haft en relativ dårlig sommer. Og ikke nok med det, så er mine søde kartofler som har været opbevaret i køleskabet (3 grader) begyndt at spire.

Jeg har derfor taget nogle af de mindste, skåret dem over og sat i en skål med vand. Det gjorde jeg i midten af december og se lige hvordan de ser ud her små 14 dage efter. UTROLIGT...


Man kan virkelig mærke forskel på fremspiring af egne søde kartofler som er helt fri af spirehæmmende midler og dem der er købt i butikken. Sidste år tog det mig 6-8 uger at fremspire søde kartofler fra kartofler købt i butikkerne og nu har det taget 14 dage.

Godt jeg har flere i køleskabet klar til forspiring i marts måned for disse kan næppe bruges, men måske de kan bruges til at eksperimentere med søde kartofler i drivhuset til marts, hvis de plantes i kartoffelsække i februar kan de måske komme i drivhuset til marts og så kan jeg se om de kan klarer den relativ kolde temperatur.

Resultatet af kartoffelhøsten blev lagt til afhærdning i et par uger inden de blev bragt ind i køleskabet.